Chao Doc, Saigon, Mui Ne, Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu Chao Doc, Saigon, Mui Ne, Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu

Chao Doc, Saigon, Mui Ne, Nha Trang

Door: kamiel en coco

Blijf op de hoogte en volg Kamiel en Coco

09 Juni 2011 | Vietnam, Nha Trang

Hey mensen,

We vertrokken vanuit Phnom Penh naar Chao Doc met een busje. Daar zaten nog twee engelsen en een australier in. Na twee uur rijden kwamen we bij de Mekong rivier, waar we in een longtail bootje zijn gestapt. Onderweg stopten we bij de Cambodjaanse grenscontrole en hebben we wat stempeltjes gekregen. Toen weer met het bootje naar de Vietnamese grenspost. Daar hebben we wat gegeten en ook weer wat stempeltjes gekregen. Het visum hadden we al in Sihanoukville geregeld, dus er waren geen problemen. Toen weer verder met het bootje, Vietnam in. Erg mooi wat we allemaal hebben gezien onderweg. Waterbuffels in het water, kinderen die spelen en ontzettend veel bootjes en huisjes op palen. Eens per jaar stijgt de rivier een paar meter vanwege de regen, vandaar de huizen op palen. We hebben ook nog nooit zo veel eenden bij elkaar gezien, allemaal bij elkaar achter een hekje van kippengaas. De Vietnamezen eten graag eend. Na een rit van ongeveer vier uurtjes kwamen we aan in Chao Doc. Een vissersdorp. Daar was niets te doen, maar wel een leuke kennismaking met Vietnam.

De volgende dag zijn we naar de visboerderij gegaan, boothuizen hebben een net onder de boot waar duizenden vissen in zitten. We mochten ze voeren, wat een enorme explosie van spartelende vissen teweeg bracht. Daarna zijn we naar een dorpje langs de rivier gegaan waar we hebben geknikkerd met kinderen. Ook was er een oud vrouwtje bezig met het maken van zijden slaatjes. Kamiel heeft even mogen proberen te weven. Niet zo een denderend succes, maar wel leuk. Daar hebben we ook een sjaaltje gekocht voor een paar dollar.

Daarna zijn we weer terug gegaan naar Chao Doc en weer vertrokken naar Ho Chi Minh (nog steeds Saigon in de volksmond). Samen met Toby de Australier een paar uur in de bus gezeten tussen allemaal Vietnamezen. Onderweg hebben weeen gekookte maiskolf gekregen van een aardige mevrouw die naast ons zat. Eenmaal in Ho Chi Minh was het een wereld van verschil. Echt een westerse stad. Alle bekende kledingsmerken waren daar te vinden. Veel dure winkels, restaurants, hotels noem maar op. Daar hebben we een kamer gevonden voor 12 dollar. 'S avonds zijn we naar een supermooi restaurant gegaan, uitgebreid gegeten voor niet eens zo veel geld.

De volgende dag zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan. Een beroemd stelsel waar de Viet Cong de oorlog tegen de Amerikanen heeft uitgezeten en uiteindelijk heeft gewonnen. De gids was erg grappig, sprak heel grappig engels en vertelde veel over wat daar was gebeurd en hoe dat allemaal moet zijn geweest. Hij liet ons de verschillende ingenieuze boobytraps zien die de Viet Cong in de jungle uit zetten voor de Amerikanen. Hij liet ons zien hoe ze raketten, mijnen en bommen fabriceerden van bommen die waren gedropt, maar niet waren af gegaan. En natuurlijk ook de Tunnels. Daar konden we doorheen lopen. Coco liet het na 20 meter afweten, het was er erg benauwd en klein. Kamiel heeft de tunnel uitgelopen tot het eind. Eenmaal eruit zweetten we als otters.

Daarna een filmpje bekeken in een van de Viet Cong bunkers. Een oud filmpje, zwart wit en puur propaganda voor de Vietnamezen. Typisch communistisch: dappere kameraden, zowel vrouwen, kinderen als mannen vermoorden tientallen Amerikanen. De Amerikanen stonden geen schijn van kans en waren beesten. Na dit allemaal gezien te hebben, ben ik het met ze eens dat de Amerikanen zich vaak als beesten hebben gedragen en zeer zeker de meest smerige dingen hebben uitgehaald. De misvormde mensen dankzei Agent Orange was daar maar een klein voorbeeld van.

Ook maakten we een stop bij de "shooting range". In een grote kuil stonden M16's, AK-47 en grote machine geweren te wachten, waar we tegen betaling mee konden schieten. Kamiel heeft voor een paar dollar geschoten met een AK-47. Dat was vreemd, aangezien het een echt moordwapen is met echte kogels, maar toch ontzettend stoer om eens gedaan te hebben.

Tijdens de tour hebben we Jason leren kennen, een aardige kerel uit Melbourne, Australie. Met hem zijn we wat gaan eten en gezellig een biertje gedronken.

De volgende dag zijn we vertrokken uit Ho Chi Minh, naar Mui Ne. Daar hebben we voor 12 dollar een prachtige kamer gekregen in een leuk hotelletje. In Mui Ne hebben we heerlijk gegeten en gerelaxt. De Sankara Bar aan de overkant van de straat was heel luxe. Een lounge bar met een zwembad, mooie luxe stijl en heerlijk westers eten. De hele sfeer daar was super relaxt. Het lag tevens aan zee dus het uitzicht was ook niet bepaald verkeerd. Op een dag daar kwam er een Vietnamese beroemdheid voor een fotoshoot. Grappig om te zien hoe verwend dat mens was en hoe ze zich gedroeg.

Ticket gekocht naar Hoi An en met een slaapbus vertrokken. Eenmaal in Nha Trang kregen we ruim de tijd om wat te gaan eten. In die tijd hebben we besloten om niet verder te gaan naar Hoi An maar om hier te blijven.

We zijn nu alweer twee nachten verder en we zijn nog steeds in Nha Trang. Het is hier ook weer geweldig. We hebben een bierbrouwerij/restaurant/bakkerij gevonden, het heeft ook weer een mooi zwembad en het ligt ook weer aan zee. Geweldig vertoeven hier. Voor 17 euro hebben we bijvoorbeeld vandaag de hele dag aan het zwembad gelegen, geluncht en gedronken waar we zin in hadden. Morgen vertrekken we alsnog met de slaapbus naar Hoi An, waarschijnlijk zijn we morgen weer te vinden in de Louisiane Brewery!

Zo, HEHE... eindelijk zijn jullie weer bijgepraat! Meer zal volgen en we doen ons best om weer eens wat foto's op hyves te zetten. Tot de volgende keer!

Groetjes Kamiel en Coco

• 09 Juni 2011 - 19:34

Sylvia:

he hallo,

hier in zuid-limburg stikt het van de bierbrouwerijen....moet je daaroor naar vietnam..... (grapje)

Ik heb weer genoten van jullie verhalen en vind het nog steeds geweldig leuk om actueel op de hoogte gehouden te worden van alle mooie en minder mooie/aangrijpende
    ervaringen. Het blijft een geweldig mooie reis die jullie nu maken.

dikke poen voor allebei
    mama

• 16 Juni 2011 - 11:48

Liesbeth Paanakker:

Lieve Kamiel en Coco,

Had niet in de gaten dat jullie zulke fantastische reisverslagen schreven via dit medium. Gelukkig kreeg ik net een e-mailwisseling door van Sylvia. Heel goed dat ze dat gedaan heeft. Wat doen jullie het toch goed. Het is natuurlijk hartstikke fijn dat jullie straks geweldige herinneringen mee terugnemen naar huis. Jouw bomma zou zeggen: dat pak niemand je meer af; daar kun je lang op teren.
    Leuk om te lezen dat jullie allerlei mensen leren kennen en hoe jullie weer van het een naar het ander trekken. Dus Kamiel en Coco, er zit weer leven in de uitwisseling van berichten. Ik weet zeker dat jullie gemist worden! Vanaf nu hebben jullie er een lezer bij.
    Keep cool en ga zo door. Hartelijke groetjes van Liesbeth en tillon

• 16 Juni 2011 - 13:18

Benema:

Heey kamiel & coco! Erg leuk verhaal om te lezen!

Niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik mis mijn grote kleine broer toch wel een beetje. Maargoed, nog een dikke maand en we zien elkaar weer! :)

Ik wens jullie nog een hele leuke laatste maand toe, en kom goot thoes he pik.