deel 2: Datong, Pingyao, Xi'An. - Reisverslag uit Xi'an, China van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu deel 2: Datong, Pingyao, Xi'An. - Reisverslag uit Xi'an, China van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu

deel 2: Datong, Pingyao, Xi'An.

Door: Kamiel

Blijf op de hoogte en volg Kamiel en Coco

10 Februari 2015 | China, Xi'an

De hard-seat reis naar Datong was leuk. We zaten tegenover een chinees gezin en de mensen om ons heen waren erg in ons geinteresseerd. Soms kregen we verlegen blikken, soms werden we schaamteloos aangestaard. Maar onze blik terug werd dan ook altijd beantwoord met een brede glimlach. Met behulp van de lonely planet wat chinees geoefend. Dat viel niet mee. Met name de uitspraak is erg moeilijk.
In de namiddag kwamen we aan in Datong, daar werden we meteen aangesproken door Mr. Gao. Een vriendelijke man, zeer beheerst in de engelse taal, met vermeldingen in de lonely planet. Hij bood ons aan een gratis lift aan naar ons hotel, hij maakte duidelijk dat hij ons voor 100Y de volgende dag naar de highlights zou kunnen brengen. We zeide dat we erover na zouden denken, en gingen akkoord met de gratis lift.
Onderweg gingen ineens de deuren op slot, we voelden ons op dat moment niet echt gerust, Kamiel had zijn pinpas al in zijn onderbroek gestopt. Je weet immers maar nooit! Maar alles kwam in orde, hij gaf ons zijn visitekaartje en benwdrukte nog een dat 100Y een goede deal zou zijn.
Eenmaal ingecheckt, lekker gegeten in een mooi restaurant en weer snel terug naar het hostel. Toen merkte we het al. Datong was koud, heel erg koud. Volgens het weerbericht rijkte de temmpratuur tot ongeveer -20 vriezen ('snachts).
De volgende dag toch Mr. Gao opgezocht hij heeft toen ons vervoer geregeld naar de yungan caves en naar de hanging monestary.
De grotten waren prachtig, hoewel de kou toch een beetje afdeed aan de ervaring. De grotten bestonden uit honderden, soms duizend jaar oude kamers en gangenstelsels met daar in verweerde afbeeldingen en standbeelden van budha. Het hoogtepunt van de grotten was een zeer kleurrijke grote budha omringd met ontzettend gedetailleerde schilderingen en standbeeldjes gekerft uit de rotsen zelf.
Toen door naar het hangende klooster. In een grote stille kloof, tegen de rotsen aangebouwd, hangt een van de mooiste en oudste kloosters van China. Gestut door lange houten pilaren. De stilte die soms onderbroken wordt door het gekraak van het bouwwerk en het geklingel van belletjes geeft het bezoek aan dit klooster een magische sfeer. Absoluut een hoogtepunt van onze reis door China tot nu toe. Je loopt over de oude krakende planken ver boven de grond en je kunt de kamers volgepropt met eveneens oude houten standbeelden ook bezoeken. Heel speciaal.

Daarna vertrokken met de nachttrein naar Pingyao. Ondanks het feit dat het een hardsleeper was, redelijk comfortabel geslapen. In Pingyao over de stadsmuur gewandeld en de oude authentieke huizen in de stad zelf bezocht, waaronder China's eerste bank. Ook hebben we de Confusius tempel bezocht waar honderden jaren geleden de hoogste keizerlijke examens werden afgelegd.

Door met de bullettrain naar Xi'An waar we het wereldberoemde terracottaleger hebben bezocht. Deze 2200 jaar oude archeologische vondst was werkelijk fenominaal. Vooral de schaal van het leger en het detail van de ieder unieke soldaten en paarden was indrukwekkend.
De dag erna hebben we per fiets de totale lengte van de stadsmuur van Xi'An afgelegd. Leuk, alleen een beetje slecht voor de longen. De luchtkwaliteit in China's grote steden is werkelijk ongezond. De combinatie van fijnstof, smog en stof zorgt voor bloedneuzen, zo slecht.
(Ziie deel 3)

• 15 Februari 2015 - 12:33

Wilke:

Dag allebei,
    super leuk deze reisverslagen en Kamiel, af en toe eens ff je irritatie lozen via deze verslagen, maakt het alleen maar leuker. Ik kan het me helemaal voorstellen:)
    Geniet, geniet , geniet, we denken aan jullie XXXX