Van Thailand naar Cambodia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu Van Thailand naar Cambodia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu

Van Thailand naar Cambodia

Door: kamiel en coco

Blijf op de hoogte en volg Kamiel en Coco

18 Mei 2011 | Thailand, Bangkok

Hey beste mensen,

Hopelijk vonden jullie de foto's leuk.
Bedankt weer voor de leuke reacties, vooral hier in Cambodja voelen we ons erg ver van huis en is het leuk om iets van jullie te horen!

Bangkok was weer heel anders de afgelopen keer dat we er zijn geweest (voor de 5e keer alweer!) Het is nu duidelijk laagseizoen. Khao San road was rustiger, ook hadden we het gevoel dat we minder belaagd werden door verkopers.

We zijn naar Chinatown gegaan voor de eerste keer. Wat was dat leuk!
Heel erg druk, kleine straatjes en een hele hoop goedkope prulletjes. Het deed me denken aan een soort Xenos of Action winkel maar dan veel uitgebreider in assortiment en oppervlakte. Na een paar uur daar onze ogen uitgekeken te hebben waren we moe en zijn we maar weer terug gegaan naar Khao San road.

We zouden aanvankelijk de laatste avond in Bangkok even iets gaan drinken en op tijd naar bed gaan. Maar goed, dan ga je wat eten en leer je weer mensen kennen en voor je het weet sta je weer in een grote club tot 3 uur 's nachts. De volgende ochtend om 7 uur vertrekken naar Siem Reap. Verschrikkelijk. Kamiel had de wekker in zijn slaap uitgezet en we hebben doorgemaft tot 20 voor zeven. Toen gescrokken en gehaast opgestaan, alles vlug ingepakt en zonder gedoucht te hebben (Kamiel met een gigantische kater) op naar ons vaste vertrekpunt. Daar kwamen we net op tijd aan. gelukkig hadden we koekjes anders hadden we niets kunnen eten tot een uur of 1.

In de buurt van de grens veranderde alles. We moesten van bus wisselen en een heel gehaaide gladde jongen die we absoluut niet mochten of vertrouwden zou ons de grens over begeleiden. De grens over komen was heel makkelijk, maar was duur. Bijna 50 euro kwijt. We hebben nog steeds het gevoel dat we bezeikt zijn. Zal ook wel zo zijn, hoe meer we zien hoe meer corruptie we ook zien.

Eenmaal over de grens moesten we op anderen wachten. Daar timmerde die gladde jongen een andere heel zielige arme man half in elkaar, bleef maar meppen. Erg rot om te zien zacht uitgedrukt. Eenmaal onderweg naar het busstation werd die gladde jongen nogal handtastelijk naar twee Japanse meiden toe. Toen een andere Japanse jongen met hen wilde praten op het busstation ging hij uitdagend voor hen staan en gebaarde de gladjanus dat de jongen ergens anders naar toe moest. Heel raar allemaal.

Maar goed, eenmaal in de bus waren we van hem af en was alles helemaal goed. Onderweg gegeten en gelukkig is het leven hier stukken goedkoper.
Cambodja is zichtbaar erg arm. De mensen zijn vriendelijk en spreken vaak beter engels dan in Thailand.

gister ochtend naar het beroemde Angkor tempel complex gegaan. Hier zijn we naar vier verschillende tempels geweest. Ongelooflijk. Ontzettend veel tempels. In slechte staat, maar dat heeft wel wat. Tempels waar bomen in groeien, scheuren, scheve plafonds, wel een dak, geen dak etc. UNESCO is bezig het te renoveren, soms zag je een "voor" (allemaal brokstukken begroeid met planten) en "na" (perfecte aan een sluitende tempel) foto. De verschillen hier in waren erg indrukwekkend. Jammer genoeg moesten we eerder weg, Kamiel had erg veel last van zijn voeten.

Ongeveer twee weken geleden heeft hij zijn teen gestoten op het strand aan een steen wat een klein wondje veroorzaakte. Een paar dagen erna weer, aan de andere voet. Klein kwaaltje, ontsmet, plijster erop en weer verder. Maar het geneest maar niet. Ondanks herhaalde verzorging zijn beide wondjes geinfecteerd geraakt en nog steeds niet verbeterd. Tijdens Angkor wat besloten dat het tijd was voor een dokter.

Bij een Chinese dokter werd de wond ontsmet en toen kwam het. Ik zou aan het infuus moeten. Ik zou injecties moeten krijgen. Ik zou antibiotica moeten slikken voor vier dagen lang. Dat vonden wij uiteraard belachelijk voor twee kleine wondjes die maar een klein beetje geinfecteerd zijn. We hadden besloten eerst de arts in Nederland te raadplegen over wat we konden doen. Moesten we 40 dollar, ja, VEERTIG DOLLAR betalen voor de verbandjes en de verzorging. Daar koop je hier een hele doos van. Zelfs de gezondheidszorg is hier corrupt als de neten. Ze willen niet helpen, ze willen geld verdienen. De arts in Nederland gebeld die Fucidin aanbevool en niet meer te wassen met het plaatselijke kraanwater dat uit de douche komt.

Na een dag dat gedaan te hebben is er al verbetering bij beide wondjes. We zijn vandaag de hele dag op pad geweest en geen last meer. Hopelijk wordt het nu beter.

Vandaag zijn we naar de "old market" gegaan in Siem Reap. Cambodja heeft veeeeeeeel leukere souvenirs dan Thailand. Het komt authentieker over (omdat dat ook gewoon echt het geval is) en het is veel goedkoper. Ook het onderhandelen met de mensen gaat hier veel gemakkelijker. Ik (Kamiel) merk persoonlijk dat ik hier met betere goede zin rond loop dan in Bangkok. Er is iets met de mensen wat ze vriendelijker en leuker in de omgang maakt dan in Thailand. Waarschijnlijk omdat ze minder touristen gewend zijn. In Thailand ben je de zoveelste zeurpiet die denkt dat hij wel een goedkoper prijsje kan krijgen. We hebben hier leuke dingetjes gekocht voor de mensen thuis. Wat we hebben gekocht blijft een verrassing :P

Daarna zijn we gaan eten, in een woord heerlijk. Ook het eten hier is (tot nu toe) beter!

We hebben besloten nog een dagje in Siem Reap te blijven, gewoon omdat het hier zo leuk is. Morgen naar het nationaal museum en weer naar de old market. Ook moeten we morgen ons busticket gaan kopen naar Sihanoukville, een plaatsje aan de kust. Daar gaan we weer lekker naar eilandjes toe. Daarna is het plan om naar Phnom Penh te gaan en vanuit daar naa Ho Chi Minh. Maar hoe dat allemaal verloopt weten we natuurlijk nog niet, en gelukkig maar :D Dat je niet weet wat je te wachten staat maakt deze reis zo leuk. Vaak pakken dingen beter uit dan we hadden verwacht. Laat die reacties maar komen :D

Veel groeten vanuit een bloedheet Cambodja van Kamiel en Coco!

• 18 Mei 2011 - 16:30

Wilke:

Arme Kamiel!! In het ergste geval kun je de tenen nog altijd laten amputeren,hihi. wellicht voor een vriendenprijsje....Cambodja..aan de verhalen te horen weer prachtig. Ik zou zeggen: Go with the flow.........
    Kus , wilke

• 22 Mei 2011 - 09:24

Annie Jamin:

Wat een verhaal heel boeiend om dit allemaal in het echt mee te maken.
    Je ziet wel eens wat op t.v. over Cambodja maar om het in levende lijve te ondervinden is een unieke beleving.
    Verstandig van jullie dat jullie een nederlandse arts hebben geraadpleegd. Waarschijnlijk was je voor enorm veel geld een flinke infectie verder geweest.
    Hoop dat het nu wel beter gaat met de wondjes aan je voet Kamiel.
    Geniet van al die omverwachte en prettige dingen die zich daar voordoen, je kunt straks thuis lang nagenieten. Ik wil echt jullie verhalen horen met de foto's erbij.
    Heel veel liefs en geniet van alles
    annie

• 23 Mei 2011 - 14:37

Lady's Tasm:

heeeee coco en kamiel
    zo als jullie zien bevinden we ons nog onder de levende..
    wij verontschuldige ons dat we al zolang niks hebben laten horen maar we volgen jullie wel hoor!(en we denken ook veel aan jullie!)
    we zullen proberen ons te verbeteren..zo te horen en te zien maken jullie van alles mee echt super om te zien,by the way mooie fotos vooral die met de spinnen die zijn zooo favoriet bij cindy ze durft er niet naar te kijken..maar dat was zeker wel de bedoeling he .. verder gaat het hier zijn gangetje, geen zwangere..(niet dat we weten) of verloofde, verder breidt het team zich langzaam uit maar dat is ook wel heel erg leuk,als je terug komt kom je in een heel nieuw team terecht...maar dat komt wel goed hoor geniet nu nog maar even van jullie vakantie!!!heeeeeeel veeeel groetjes van je collega's uit sjengeland