Sihanoukville - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu Sihanoukville - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu

Sihanoukville

Door: kamiel en coco

Blijf op de hoogte en volg Kamiel en Coco

23 Mei 2011 | Thailand, Bangkok

Hey mensen,

Wat een rare dingen meegemaakt hier!
Cambodia is een arm land, dat is ons duidelijk. Vaak willen mensen je niet helpen, omdat je hen niet betaald. Alleen wanneer er iets te verdienen valt, wordt er iets voor je geregeld, maar dan voor veel te veel geld.

We zijn vanuit Siem Reap vertrokken naar Sihanoukville. Door Pnom Penh, maar daar gaan we later pas heen. De reis was best erg, wel grote stoelen. Maar veel luidruchtige Cambodianen, schijnbaar bellen die mensen niet alleen overdag maar ook 's nachts. Om vijf uur 's ochtends kwamen we aan, hotel gezocht en overdag aan het strand geweest. Ontzettend veel kleine kinderen die lege flessen en blikjes verzamelen, waarschijnlijk om aan geld te komen. Veel meisjes en vrouwen die voornamelijk armbandjes, fruit, pedi/manicuren en massages willen verkopen.

De mensen die dingen willen verkopen zijn snel beledigd en na een tijdje wordt het moeilijk om binnen een uur gemiddeld 100 keer no thank you te blijven zeggen. Maar het gaat tot nu toe allemaal goed. De tuctuc en motortaxi chauffeurs vragen ook iedere keer, echt IEDERE keer, als je langsloopt of een lift nodig hebt. En geloof ons, het zijn er veel!
Kleine kinderen vanaf 6 jaar oud beroven je. Als je ze pakt en je camera terug wilt, kun je het schudden want dan worden ze ook nog boos. Kortom een heel ander land waar we beter op onze spullen moeten letten en vooral heel erg goed "NEE DANK U" leren zeggen in zowel cambodiaans als engels.

Kamiel zijn tenen werden maar niet beter, op een gegeven moment is er zelfs vel rondom het wondje los gaan laten. Dan maar de drastische maatregel die we hadden willen vermijden: Antibiotica. Ongelooflijk hoe twee kleine wondjes aan je voet je reis zo kunnen belemmeren. De constante pijn aan mijn voeten sloeg naar verloop van tijd op mijn humeur. Angkor Wat zijn we eerder uit moeten gaan omdat het gewoon niet meer leuk was om zo rond te lopen. Zwemmen gaat niet en douchen moet ik zittend doen om mijn voeten niet nat te laten worden. Want een plastic zak om mijn enkel tapen was geen succes. Nu op de derde dag antibiotica is de wond duidelijk aan het genezen. Eindelijk kan het verband er af, maar ik maak het voor de zekerheid wel regelmatig schoon.

Vandaag hebben we een brommer gehuurd. Na uitgebreid en duidelijk gevraagd te hebben aan de verhuurder of er dingen waren waar we rekening moesten houden als toeristen of we nog iets nodig hadden buiten een helm. Werden we toch VIER KEER binnen een uur aangehouden. De politie wil je van alles wijsmaken om geld aan je te verdienen. Na een uur hebben we de brommer weer ingeleverd, het was niet leuk meer en het was maar een kwestie van tijd of we moesten van alles betalen. We hebben een agent voor vijf dollar omgekocht, omdat we geen (zogenaamd) "drivers liscence" hadden. (rijbewijzen zijn hier te koop dus dat heeft niks meer te maken of je wel of niet kunt rijden" Het is gewoon weer een manier waar de politie gebruik van maakt om geld te verdienen. Zo zie je maar weer hoe ze hier geld verdienen, natuurlijk zegt de verhuurder niet dat ik niet mag rijden zonder rijbewijs, want dan verhuurd hij die scooter niet. Natuurlijk zegt de tuctuc chauffeur niet dat het postkantoor dicht is, want dan hoeven we niet meer met zijn tuctuc te gaan. Ze willen je niet helpen, ze willen geld verdienen. De enigen die we hier kunnen vertrouwen zijn wij zelf. De toeristen zijn een beter betrouwbare informatiebron dan de cambodianen, het internet of de lonely planet.

Morgen gaan we op een snorkel trip en langs allemaal eilandjes. Dat gaat vast en zeker mooi worden. De zee hier is prachtig blauw. In Thailand hebben we erg goede ervaringen gehad met snorkelen. Zo veel vissen bij elkaar hebben we nog nooit gezien, hopelijk wordt dit hetzelfde en misschien nog beter.

Voor de rest gaan we lekker genieten van het goedkope leventje en een visum voor Vietnam regelen. Vandaag pasfoto's laten maken voor een dollar. De visa gaan waarschijnlijk 90 a 100 euro kosten! :S Laos waarschijnlijk ook. Hopelijk is Thailand nog steeds gratis. Zo als het er nu naar uitziet hebben we ongeveer nog drie weken over voor het noorden van Thailand, al vinden we het niet erg als dat er nog maar twee zijn want hier in Cambodia is de ervaring compleet. Voor Kamiel is het een echte cultuurshock hier in Cambodia. Het is raar om in een land te zijn waar (voor ons) de meest normale dingen er gewoon niet zijn.

Meer zal waarschijnlijk volgen in Pnom Penh, waar we gaan kijken naar de massagraven die zijn veroorzaakt door de massamoordende Pol Pot.
Gezellige tijd voor de boeg dus :D

Groetjes Kamiel en Coco

• 23 Mei 2011 - 20:23

Sylvia:

jammer van die tenen. Ik hoop dat ze snel echt helemaal genezen. gecombineerd met een cultuurshock en continue vragende mensen, zal het geen echt pretje zijn.....
    Het voordeel van snorkelen is wel, dat er geen mensen teveel aan je kunnen vragen. Geniet ervan en neem de dingen maar zoals ze zijn.
    Teveel ergeren is nergens goed voor.

dikke poene en groete van allemaal
    mama