Ko Lanta, ko Ngai, Railay - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu Ko Lanta, ko Ngai, Railay - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kamiel en Coco - WaarBenJij.nu

Ko Lanta, ko Ngai, Railay

Door: kamiel en coco

Blijf op de hoogte en volg Kamiel en Coco

14 Mei 2011 | Thailand, Bangkok

Hey beste mensen,

We zijn op dit moment in Bangkok, helemaal uitgerust door het overdreven relaxte leven op de eilanden in zuid Thailand. Gistermiddag zijn we vertrokken vanuit Railay naar Bangkok. We kwamen hier om 04:00 's ochtends aan... Heerlijk :P

Vanuit ko Phi Phi zijn we naar ko Lanta gegaan. ko Lanta is een rustig eiland, en NOG rustiger omdat we daar echt de overgang van hoog naar laag seizoen hebben meegemaakt. Alle prijzen gingen ineens omlaag, wat erg fijn was want het zuiden van Thailand is schoftig duur voor Thaise begrippen.

We zijn op de dag van aankomst weer eens heerlijk gaan genieten van een mooi en schoon zwembad, een kamer met een DOUCHE met WARM WATER! want dat hadden we in ko Phi Phi niet echt. Oja en Airco! En dat alles
voor maar 500 baht (12,50E,-) Lekker gegeten bij ons vaste restaurantje, lekker en goedkoop.

De volgende dag hebben we een brommertje gehuurd en zijn we over het eiland gaan touren. Ook op zoek naar een boot naar ko Ngai, wat moeilijk bleek te zijn vanwege de hoge golven en het gebrek aan passagiers, vanwege het laagseizoen.
Tijdens het rijden kwamen we langs een bordje waarop een grot werd aangegeven. Hier waren we wel nieuwschierig naar en we zijn eens gaan kijken. Eenmaal daar konden we met een gids naar binnen gaan, zonder dat we wisten wat we konden verwachten hebben we dit toch maar gedaan.
We gingen wandelen door de jungle, steeds hoger en hoger de bergen in. Klimmend over rotsen en door een opgedroogd riviertje/watervalletje.
Uiteindelijk kwamen we uit bij een kleine spleet in de rotswand. Hier moesten we maar naar beneden gaan. Erg spannend, over een bamboetrapje het donker in. Met koplampen op ons hoofd kwamen we terecht in een adembenemend grottenstelsel! Het ging heel erg diep, er waren grote spinnen, ondergrondse meertjes en stromingen. De vloer, de muren, stalagtieten, stalagmieten, allemaal bijzonder om te zien. Over bamboe bruggetjes, door kleine (ZEER KLEINE!) gaten en spleten, maar ook door grote gangen met hoge plafonds. Uiteindelijk kwamen we bij de uitgang, waar ontzettend veel vleermuizen waren. Zeker vijf keer zo groot als de vleermuizen die we in Nederland hebben.

De volgende dag hebben we het klaargespeeld een boot te regelen naar ko Ngai (spreek je uit als ko hai). Samen met 5 andere touristen waren we de enige blanke mensen daar.
Rust. Niets. Maar wel een strand vol met luxe resorts. Wij hadden de goedkoopste, wat nog redelijk duur was maar we hadden het dan ook wel goed. Daar hebben we drie dagen lang lekker kunnen genieten van het uitzicht, de zee, en het strand. Samen met twee (super)homo's (een franse en een thaise) en een gekke duitse actrice wat voice-overs doet in Duitsland hebben we ons daar prima vermaakt. Ook hebben we een leuke snorkeltrip gedaan. Daar hebben we haaien, clownvissen (Nemo's) en allerlei wasige beesten waar we de naam niet van weten gezien.

Na ko Ngai zijn we gratis kunnen meevaren op een boot richting Trang. Vanuit daar hebben we een taxi gepakt naar Ao Nang en vanuit daar weer een bootje naar Railay (Tonsai beach). Daar was helemaal niks. Alleen een strand. Geen wegen, niet eens een pad. Wel een mooie jungle in onze achtertuin, met lieve aapjes en eekhoorntjes die het soms gezellig vonden om je hutje in te komen. In de vieste bamboohut ever geslapen :). De volgende ochtend zijn we lekker avontuurlijk met de backpack op onze rug daar vertrokken.
We hadden gehoord dat het 's ochtends eb was en dat we alleen dan te voet van Tonsai beach af konden komen. Dat was een avontuur. Over glibberige en scherpe rotsen langs de zee, door de zee en over de zee naar het volgende strand. Niet makkelijk met 15/20 kg. op je rug!

We hadden het gevonden. HET Railay beach. zoals in de lonely planet staat: "Thailands limestone rock cliffs come to a dramatic climax at Krabi's Railay beach." En dat was ook zo. Ontzettend hoge en erg mooie rotspartijen. Ook was er een grappige grot, "The Princess Cave". Daar vinden vissers het nodig om te bidden voor een goede vangst door houten beeldjes van penissen te plaatsen. Met als resultaat een hele grote berg met houten piemels. Ze kwamen in alle soorten, kleuren en maten. De foto's zullen genoeg zeggen. Kamiel is gaan klimmen. Een gevaarlijk gladde klim met touwen over rotsen en boomwortels, maar goed te doen. Daar ben ik naar een vieuwpoint gegaan, van waar je heel Railay kon zien. Toen wilde ik "the hidden lagoon" zien. Dat ging echt te ver. Ik kwam in een kletsnat dal, overal modder en bijna geen touwen meer voor houvast. Kortom gevaarlijk.
Vervolgens kwam ik bij een punt waar je 4 a 5 meter naar beneden moest klimmen met een touw. Dat heb ik dan nog gedaan. Toen kwam net zo een afdaling maar dan zonder touw. Daar heb ik het maar laten afweten. Vooral ook omdat twee klimmers me tegemoet kwamen en zeiden dat het niet verstandig was om alleen te doen en dat de lagune zelf het niet echt waard was. Maar ik kon hem wel al zien dus ik vond het goed zo. Bezweet en onder de modder maar voldaan ben ik weer veilig aan de grond gekomen.

Vanuit Railay zijn we in een ruk door naar Bangkok gegaan en daar kwamen we vanochtend aan. Natuurlijk weer op de Khao San road. 04:00 's ochtends is nou niet de meest charmante tijd om Bangkok te zien. Hoeren, dronken touristen en de smerigheid van de avond liggen/staan/kruipen over straat. Wel interessant om op dat tijdstip een slaapplekje te vinden. Maar het is gelukt. Het regent nu wel hier al de hele dag, het regenseizoen is duidelijk begonnen.

We zijn vandaag eens gaan informeren over Cambodia. Het blijkt dat de zogenaamde oorlog tussen Thailand en Cambodia alleen maar afspeeld bij religieuze gebieden in Thailand. Het is tevens ook een gevecht tussen de twee bevolkingsgroepen, niet tussen beide regeringen. We kunnen gewoon gaan. Dus we gaan dadelijk een ticket kopen naar Angkor Wat. We hebben ook een Lonely Planet gekocht vandaag van Cambodia, Laos, Vietnam. Die landen willen we dan ook in 4 a 6 weken bezoeken, voordat we naar Jean Luc gaan in Khon Khaen (Thailand) Vanuit daar willen we naar Chiang Mai en de rest van het noorden bezichtigen. We hebben eergisteren ook het ticket naar huis geboekt. 14Juli!!!!!

We zijn op dit moment bezig met foto's uploaden op Coco haar Hyves, we hebben ons best gedaan om de mooiste en leukste foto's erop te krijgen. (vanaf PhiPhi tot en met Railay) Maar we zijn nog bezig dus we kijken wel hoe ver we komen.

Veel liefs en tot over twee maanden!! Meer zal volgen in Cambodia of Vietnam.

Groetjes, Coco en Kamiel

• 14 Mei 2011 - 10:22

Sylvia:

jongens wat klinkt het weer geweldig.
    Krijg langzaam ook de 'thailand koorts'!!
    Wij zijn voorzichtig aan t kijken of we volgend jaar ook eens naar Thailand zullen gaan en dan in combinatie met duiken. Het is allemaal zeer verleidelijk wat we zo links en rechts op de foto's tegenkomen.
    Ben ook benieuwd hoe jullie cambodja, laos en vietnam gaan ervaren. Zal wel heel anders (minder toeristisch) zijn dan Thailand. Ook dat is een mooi avontuur.
    Amuseer je goed, blijf voorzichtig en een paar dikke poenen van allemaal en vooral van mij ......

• 14 Mei 2011 - 10:52

Benoit:

Hey kamiel & coco!

Fijn om te horen dat alles nog goed gaat. Jammer genoeg heb ik geen hyves account om de foto's te bekijken. Maar ik dacht dat jullie ook nog naar Australie gingen? Achja, nog veel plezier in Cambodja en dergelijke, en we zien ons 14 juli weer!
    Het is hier toch wel anders zonder jou(jullie)!

De groete oet mestreech!

• 14 Mei 2011 - 18:07

Wilma:

Wat een avontuur, de stranden, de zee...ik zie het al helemaal voor me! Hier is ondertussen ook al het een en ander vernaderd. Na onze super vakantie met jullie en de familie in Zuid-Afrika hebben Roel en ik besloten de knoop door te haken en voorgoed naar Zuid-Afrika te vertrekken. We vliegen op 17 september. Ik ben wel blij om te lezen dat we jullie nog kunnen zien voordat we gaan. We praten jullie verder wel bij als jullie terug zijn. Geniet lekker van de resterende weekjes van jullie te gekke avontuur!!! Pas wel goed op julliezelf, laat de rotsklimmen maar over aan Indiana Jones ;-)

Groetjes,
    Wilma en Roel

• 16 Mei 2011 - 07:23

Hanneke Goossens:

Hei Coco en Kamiel, van Sylvia deze site gekregen omdat ik benieuwd was naar jullie reis.
    Wat geweldig allemaal!
    Nog heel veel plezier, poen Hanneke en Rob

• 16 Mei 2011 - 09:34

Debid:

Vette foto´s! @Benoit je kan ze ook kijken zonder hyves account. Ik heb eergister the Descent weer gekeken dus NO WAY dat ik die grot in zou zijn gegaan :p